zondag 20 november 2016

Cursus machinaal quilten

Zo, dat was weer een bezig weekje. Na het weekend te hebben gewerkt heb ik dinsdag, woensdag en donderdag de masterclass machinaal quilten gevolgd in hotel Princenhof te Earnewald.
Gegeven door Monique de Canne uit Belgie.
Onder haar inspirerende leiding gingen 12 dames enthousiast aan de slag.
We hebben heel veel van Monique geleerd. Ook over de naaimachine, garen en bijpassende naalden, spanning en nog veel en veel meer.

Ter inspiratie had Monique een aantal quilt mee, de meesten staan op m'n telefoon, maar hier kunnen jullie vast van genieten:


En zo hebben we geleerd  hoe je aan een grote quilt moet werken, niet oprollen, maar als een nestje om je heen leggen:


De tweede dag ging bij iedereen zo'n beetje het licht uit om half vier van pure vermoeidheid, dus mochten we even shoppen in het knusse winkeltje van Marja, het quiltkabinet:


Met deze buit kwam ik weer naar buiten, voor mijn caleidoscoop quilt die ik ooit wil gaan maken:


Vrijdagmiddag na de lunch wilde het bij mij echt niet meer, alles deed zeer, vooral schouders en nek, dus ik hield het voor gezien. Het was een zeer nuttige cursus en ik heb veel geleerd, nu oefenen oefenen oefenen. Want het is zeker niet gemakkelijk en vereist veel coördinatie tussen handen/voeten/hoofd.
Na volgende week ben ik van plan elke dag een half uur aan de slag te gaan om het onder de knie te krijgen! Of het ooit lukt is een tweede.

Tja en als je dan overdag zo intensief bezig bent dan wil je 's avonds niet teveel nadenken. Ik had nog wat wibra bianca garen en ging aan de slag voor een lekker omslagdoek:


De elise sjaal maar weer, want dat is een heerlijk patroon, het garen is wat dikker, dus haakte ik op een pook van 5,5. De vorige sjaal wordt door mij elke dag gebruikt, direct als ik uit bed stap want wij stoken niet boven. Zalig zo'n wolletje om je heen, maar je wilt ook wel eens wassen, dus er mocht er wel eentje bij.
4,5 bol van 1.79, wie doet je wat?


En vrijdag kreeg ik ineens de geest met de vingerhoedjes: 3 partjes af nu van 100 vingerhoedjes, ondertussen berekend dat ik er zo'n 20 nodig heb (met een flinke rand) voor een 1-persoons, dus ik ben nog wel even onder de pannen.


Na twee nachten werken nu een dagje vrij, dan OR en een multi oefening in Amsterdam op woensdag. Daarna ga ik gelijk door naar Woerden naar vriendin Wilma. We gaan dan eerst een dagje beppen en freubelen, om vervolgens vrijdagmorgen in de bus naar Praag te stappen. Dat beloven gezellige dagen te worden. Natuurlijk gaan er vingerhoedjes mee, en een haakwerkje en een stichery.
Maar de komende anderhalve week ben ik wel ff stil, man, kind, hond en poes blijven gezellig thuis samen, dat jullie het ff weten!
Allemaal een goed weekend en fijne week gewenst, volgende keer een verslagje van ons uitstapje naar Praag.

3 opmerkingen:

  1. Wat ben je toch een bezig en veelzijdige dame! Heel veel succes met het oefenen op het machinaal quilten, ik hoop dat je het onder de knie gaat krijgen.
    Je buit ziet er yummie uit, ik verheug me op je caleidoscoop quilt, dat wordt een feestje met deze stoffen en kleurkeuze.
    Die shawl is geen overbodige luxe als je de komende tijd je bed uit moet, slim dat je een tweede maakt, die zal welkom zijn.
    Heel veel plezier met je vingerhoedjes, het wordt een fleurig geheel.
    Een heerlijke trip naar Praag samen met Wilma, heel veel plezier met elkaar en geniet van een ongetwijfeld Praag in kerstsfeer.
    Hoe gaat het eigenlijk met je kerstprojecten, ben je tevreden met je daden dit jaar, ga je nog een jaar door of rond je af waar je aan begonnen bent om daarna weer naar andere geen-kerst-projecten over te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zeg, knap om machinaal te quilten, vind het behoorlijk moeilijk er uit zien.
    Veel plezier deze week en komend weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel geleerd en heel veel gedaan.
    Mooie stofjes gekocht. Mooi winkeltje daar hé ben er ook eens geweest.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen